Junts per Tiana ha presentat 7 al·legacions al projecte de reurbanització del centre que ha estat 30 dies en exposició pública des de la seva aprovació en el ple del mes de desembre.
Tot i estar d’acord a promoure el caminar com a principal manera de desplaçar-se pel poble, a canviar la cultura d’agafar el cotxe per anar a tot arreu i, a conseqüència d’això, a impulsar un pla ambiciós d’atenció al vianant al centre que es pugui aplicar de manera gradual, Junts discrepa de l’envergadura del projecte plantejat, dels materials utilitzats, de la manca de consens amb veïns i comerciants i del procediment d’adjudicació de la redacció tècnica.
L’equip de govern va aprovar el 20 de desembre passat el projecte de reurbanització dels carrers Sant Cebrià, Lola Anglada i Centre. PSC i ERC es van quedar sols. Cap grup els va donar suport. Junts per Tiana hi va votar en contra i PDECAT, PP i CUP es van abstenir. El projecte aprovat inicialment està redactat per Estudi d’Arquitectura Alonso Balaguer SLP i Alfredo Fernández de la Reguera.
L’agrupació d’electors, que va votar en contra del projecte de reurbanització del centre plantejat per l’equip de govern, es va reunir amb diversos arquitectes locals per analitzar els plànols i la memòria del projecte.
Els tècnics coincideixen amb els arguments de Junts. Creuen que per pacificar la zona no cal un projecte d’obres d’aquesta envergadura. També creuen que els materials i colors escollits trenquen la tonalitat cromàtica del centre històric de la vila.
Les 7 al·legacions
Primera.- Envergadura desproporcionada del projecte de reurbanització respecte a les necessitats de l’estat actual dels carrers afectats.
Segona.- Excés de tipus de pavimentació.
Tercera.- Contradicció entre el tipus de paviment escollit i l’objectiu del projecte.
Quarta.- Impovisació i missatges contradictoris sobre els aparcaments i les zones de càrrega i descàrrega.
Cinquena.- No hi ha hagut un procés deliberatiu al poble previ a l’aprovació del projecte.
Sisena.- Vulneració del principi de lliure concurrència i competència.
Setena.- Replantejament del projecte.
Isaac Salvatierra explica les al·legacions a Ràdio Tiana
Escolta aquí els arguments de les al·legacions de Junts per Tiana.
La moció que ha presentat Junts per Tiana al ple municipal per “millorar i ampliar” les opcions de transport públic al poble no s’ha pogut aprovar pel vot en contra del bloc PSC, ERC i PP. Els tres partits impedeixen així que prosperi una declaració de poble per una mobilitat sostenible, en coherència amb l’estratègia de reducció de la contaminació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). És sorprenent el vot perquè l’alcaldessa Ester Pujol és membre de la junta de govern de l’AMB. El programa electoral del PSC recollida “demanar a l’AMB un autobús directe a Barcelona”.
1. Reclamar a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) la creació d’una línia d’autobús exprés entre Tiana i el centre de Barcelona que faci el trajecte per carretera en menys de 40 minuts i amb una freqüència de pas raonable. Alella disposa d’aquest servei des del novembre passat.
2. Revisar el servei actual de la xarxa d’autobús a Tiana i prioritzar la connexió ràpida amb l’estació de tren de Montgat i l’estació de metro de Badalona, amb una millor coordinació horària bus-tren.
3.Reclamar la connexió directa amb autobús de Tiana a l’hospital Germans Trias i Pujol.
4. Revisar el servei d’autobús nocturn a Tiana, tant pel que fa a l’itinerari com la freqüència de pas.
5. Sol·licitar un informe a l’ATM i a la policia local de Tiana sobre la velocitat excessiva dels autobusos de l’operadora TUSGSAL per la carretera al seu pas pel centre de Tiana, especialment el Nitbus.
6. Reclamar a la Generalitat la posada en funcionament del carril bus VAO a l’autopista C-31 fins a Montgat per facilitar l’accés a la capital amb autobús interurbà.
7. Reclamar a l’AMB i a l’Ajuntament de Montgat convertir en el termini més breu possible part de l’aparcament proper a l’estació de tren de Montgat en una aparcament exclusiu i gratuït per als usuaris de Renfe (park and ride), en coherència amb el compromís metropolità per la mobilitat neta de l’AMB.
8. Promocionar des de l’Ajuntament de Tiana l’ús del cotxe compartit millorant la plataforma existent a la web municipal i fent-ne més difusió.
El portaveu de Junts per Tiana, Isaac Salvatierra, demana a l’equip de govern (PSC i ERC) que reclami a l’AMT i l’AMB les mateixes prestacions que ja disposen pobles veïns com Alella. Tiana té una dependència “molt alta” del cotxe i això és especialment preocupant perquè va en contra de l’estratègia de lluita contra la contaminació de l’aire que estan impulsant l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona.
Salvatierra ha trobat curiós que l’alcaldessa s’oposi a l’autobús directe amb Barcelona quan la proposta també figurava al programa electoral del PSC.
Coincidint amb l’aprovació al ple, Junts ha engegat una campanya a les xarxes socials per reclamar més transport públic. En aquesta pàgina podeu veure l’animació que ha fet el dissenyador local Jordi Santamaria.
Per què ara?
Dependència del vehicle privat
Un gran nombre de tianencs i tianenques es desplacen cada dia en vehicle privat a Barcelona per treballar o estudiar. Ara mateix, a Tiana la connexió en transport públic a Barcelona està lligada al tren. Això implica: més temps, en el cas que es vagi en autobús fins a l’estació de Renfe, o més diners, pels qui deixen el cotxe a l’aparcament regulat de Montgat i després agafen el tren. El temps aproximat de connexió Tiana-Barcelona en transport públic oscil·la, segons la zona de Tiana, l’hora i la línia, entre 1 hora i 10 minuts i 1 hora i 50 minuts. Les freqüències de pas tenen buits importants, com, per exemple, entre les 22.20 h. i les 23.30 h. per pujar de Montgat a Tiana des de l’estació de Renfe. Altres municipis del Maresme, com Alella, ja disposen d’un autobús directe que arriba en 30 minuts al centre de Barcelona.
Un 43% dels desplaçaments a la comarca del Maresme en dies feiners es fan amb vehicle privat, segons l’Enquesta de Moblilitat en Dia Feiner (EMEF) 2015 de l’Autoritat Metropolitana del Transport. Els motius pels quals els ciutadans utilitzen el vehicle privat són els següents: “És més còmode” (26%), “Manca oferta transport públic” (22%) i “És més ràpid” (18%), entre altres.
Segons l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana (EMQ) 2006 de l’ATM, dels 24.435 desplaçaments realitzats pels residents a Tiana en dia feiner, el 70,5% es fan en transport privat, el 15,7% en modes no motoritzats i el 13,8% restant en transport públic. El 61,4% dels desplaçaments en un dia feiner (14.996) són moviments de connexió (de Tiana amb altres municipis). Les principals destinacions són Badalona (33,9%) i Barcelona (25,8%). La mobilitat personal (compres, oci, acompanyar persones, gestions…) predomina sobre la mobilitat ocupacional (treball i estudis). En dia feiner, un 54% dels desplaçaments són originats per motius personals i la respectiva tornada a casa, i un 46% són generats per motius ocupacionals (més la tornada a casa).
Barcelona prohibirà l’entrada dels cotxes contaminants a finals d’aquest any els dies d’episodi ambiental
La lluita contra la contaminació de l’aire a l’àrea metropolitana, una urgència de salut pública del país, només podrà ser efectiva amb un transport públic eficient, ràpid, econòmic, còmode i ecològic. El servei que disposen ara mateix els tianencs i tianenques és insuficient. A partir de finals d’aquest 2017, quan es declari un episodi de contaminació ambiental a Barcelona, la meitat dels cotxes matriculats de l’àrea metropolitana –els que no disposen del distintiu ambiental de la DGT–, no podran entrar a la capital catalana. La mesura serà permanent a partir del 2020.
Aquí podeu veure què estan fent l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona per lluitar contra la contaminació de l’aire:
El Pla d’Actuació Municipal de l’Ajuntament de Tiana (2016-2019) preveu proposar a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) “una connexió amb autobús directe a Barcelona”. També planteja “afavorir un sistema de transport públic consensuat amb l’AMB que ens permeti accedir a la zona de Can Ruti amb facilitat i directament a través de la B20”. L’hospital Germans Trias i Pujol de Badalona és l’hospital de referència per al terciarisme i per a urgències oftalmològiques i pediàtriques dels residents de Tiana. La durada en transport públic des del poble és de més d’1 hora i cal fer transbord a més d’una línia d’autobús.
El cas d’Alella
El servei de bus Expres.cat a la comarca del Maresme ha registrat més de dos milions d’usuaris en els últims dotze mesos. Aquesta xifra prové de les dues línies que a hores d’ara hi ha al Maresme: la que uneix Mataró amb Barcelona –estrenada el febrer del 2015 amb 1,5 milions de viatgers– i la que fa el trajecte entre la capital del Maresme, Granollers i Sabadell, que va entrar en funcionament el setembre de l’any passat, amb més de 600.000 usuaris els últims 12 mesos.
Ara, a més, el territori disposa des de el 7 de novembre de 2016 de la tercera línia d’autobús exprés, que uneix Alella amb Barcelona i Vallromanes, i que ha estat batejada com a e19. Es calcula que aquest nou trajecte podrà ser utilitzat per uns 117.000 viatgers a l’any aproximadament, i permetrà als usuaris d’Alella disposar de més freqüència de pas per anar fins a la Barcelona. La nova línia ofereix vuit freqüències més per sentit, de manera que hi han 20 expedicions d’anada i 20 de tornada, de dilluns a divendres feiners, excepte a l’agost.
Així treballa Junts
Com tots els projectes que Junts per Tiana porta al ple municipal, la moció és fruit d’un treball previ de recerca. En aquest cas, la tasca ha estat coordinada per Ramon Coll.
Aquí podeu llegir l’informe sobre el transport públic a Tiana de Junts.
Junts per Tiana ha donat suport a 42 propostes de l’equip de govern entre els anys 2015 i 2016 d’aquest mandat. Això suposa el 65% del total de les propostes presentades. Per a fer el càlcul, s’han descartat les mocions de temes no locals (si es tenen en compte, el percentatge puja fins al 73% de vots a favor).
En total, s’han tractat 65 temes locals als plens a iniciativa de l’equip de govern. Junts hi ha votat a favor 42 vegades (65%). Només en 10 ocasions (15%) Junts per Tiana hi ha votat en contra. 13 vegades (20%) s’ha abstingut. Entre les abstencions, hi ha els pressupostos del 2016.
Els vots en contra són els següents:
2015
Ampliar algunes atribucions de la junta de govern en detriment del ple municipal.
Congelació dels preus de l’escola bressol municipal. (Defensem una rebaixa a les rendes baixes i mitjanes).[Veure notícia]. Es rebutja la proposta de Junts, però l’equip de govern l’acaba plantejant (parcialment) al ple uns mesos més endavant.
Reducció del 3% de l’IBI, menys del que pertocaria (18%) atesa la caiguda del preu dels pisos i del poder adquisitiu de les famílies. Defensem aprovar les taxes conjuntament amb els pressupostos perquè no es pot deslligar una decisió de l’altra.
Congelació preus Duet. Qüestionem el model d’adjudicació i gestió de la piscina coberta i gimnàs municipal i defensem preus populars per als veïns i veïnes de Tiana. [Veure notícia]
2016
S’apugen els preus de la piscina d’estiu. Qüestionem la gestió i el poc manteniment, denunciem el conveni amb l’Ajuntament de Montgat i ens oposem a l’increment de preus. [Veure notícia]
Pròrroga del contracte del servei de neteja dels equipaments municipals a l’empresa Clece. Defensem estudiar altres models de gestió i obrir un nou procés d’adjudicació com marca la llei.
Proposta festes locals 2017. Defensem que a Tiana sigui festiu els festius locals [sic] i no els festius de Barcelona.
Pla local d’infància i adolescència. Votem en contra perquè el document que es porta a aprovació al ple no és un pla: és un informe, una diagnosi de la situació local. Reclamem un pla com a tal i un procés participatiu amb infants i joves.
Preus piscina coberta. Com ja vam fer el 2015, denunciem el model del Duet i defensem una rebaixa dels preus per als tianencs. [Veure notícia].
Aprovació inicial reurbanització carrers del centre. Ens oposem al projecte i estem preparant les al·legacions. [Veure notícia].
En aquesta notícia també pots veure per què vam votar en contra dels pressupostos municipals del 2017.
Control dels plens municipals
A l’apartat de transparència de juntstiana.cat hi ha el Seguiment dels plens municipals, on es pot veure qui ha votat què a cada ple.
Un altre model de poble, una oposició amb propostes alternatives
L’agupació d’electors fa una oposició ferma però en positiu, estudiant cada un dels temes i negociant algunes de les propostes que es porten al ple.
Algunes de les propostes de Junts
Entre les negociacions que han prosperat hi ha:
L’ordenança per a les bonificacions de l’IBI de l’any 2017. [Veure notícia].
Evitar pujar preus del Duet als empadronats a Tiana (per a les quotes de cap de setmana, per a la gent gran, per a discapacitats o els abonaments júnior familiar).
La nova tarifació de l’escola bressol. [Veure notícia].
El procés participatiu per reinventar el Casal. [Veure notícia]
L’arranjament del camí de l’Alegria. [Veure notícia].
Les negociacions per millorar les prestacions del centre local de salut. [Veure notícia].
Hi ha altres temes que ha impulsat Junts que no han prosperat, com la moció per millorar i ampliar les opcions de transport públic, tot el paquet de propostes per avançar cap a la democràcia deliberativa i per augmentar la transparència municipal o les propostes per impulsar un pla integral de cultura.
Junts per Tiana funciona amb un equip de regidors a l’ombra que fa seguiment de les àrees de l’equip de govern, seguint el model britànic. El portaveu Isaac Salvatierra explica el model d’oposició de Junts en aquesta entrevista a Ràdio Tiana.
“Tenim un discurs propi i un projecte per Tiana que difereix del de l’equip de govern. Això enriqueix el projecte i la democràcia tianenca”
“No ens ha de fer cap por que hi hagi contrapesos perquè la democràcia va d’això”
“Si el PP dóna el seu vot gairebé gratis, no es produeix un procés deliberatiu”
El portaveu de Junts per Tiana, Isaac Salvatierra, explica les prioritats del projecte de l’agrupació d’electors per Tiana, que no queden reflectides en els pressupostos municipals, i la manca de capacitat negociadora de l’equip de govern, en una entrevista a Ràdio Tiana- La Local.
“No hi ha filosofia, visió de poble, ni relat”. Així explica Salvatierra el vot contrari de Junts als pressupostos. Destaca principalment dos projectes: La reurbanització del centre i el carril bici. “No estem d’acord en els dos grans projectes per al 2017”, explica el portaveu de Junts. “L’obra faraònica del carril bici és la cirereta un cop resolt la resta” de problemàtiques que té Tiana. I en aquest sentit, Isaac Salvatierra defensa “negociar amb l’ATM uns dèficits a nivell de transport públic” com l’autobús directe entre Tiana i Barcelona. Un servei que Tiana va perdre ja fa uns anys.
“Tenim un discurs propi i un projecte que difereix del de l’equip de govern. Això enriqueix la democràcia a Tiana”, destaca el portaveu de Junts, que recupera en l’entrevista els motius pels quals es va crear l’agruapció d’electors: “Fa dos anys no sabíem a qui votar”. Del procés participatiu en va sortir un projecte estrictament local que es va plasmar en el programa electoral i que ara es va desgranant en els plens i en l’acció al carrer.
La negociació
Junts per Tiana es va reunir amb representants de l’equip de govern per aclarir dubtes respecte la documentació que s’havia lliurat dels pressupostos. La reunió es fa després d’un primer anàlisi de l’assemblea de totes les partides.
En la reunió amb els regidors Ricard Fabra, Núria Garcia i Núria Blasco, s’aclareixen i expliquen els projectes d’inversions, com la reurbanització del centre i el carril bici, però no es concreta gaire cosa més. Tots els dubtes queden pendents de resposta per part de l’equip de govern. Entre la documentació no resposta hi ha l’estat del deute. “No saben explicar els números, no saben dir quin és el projecte més enllà de les dues grans inversions… L’interlocutor que teníem estava absent. No sabia ni que s’havia incorporat una plaça de tresorer”, exposa Isaac Salvatierra.
En dues reunions més amb els grups municipals, els tècnics aclareixen alguns conceptes i s’obté l’esborrany de l’àrea de Benestar i Drets Socials. I en una comissió informativa amb els portaveus, preguntada per Junts, l’alcaldessa explica el pla de comerç. La memòria d’alcaldia, però, on s’interpreten tots els números, s’analitza l’estat del deute i s’explica la visió general de l’equip de govern, no arriba fins que es convoca el ple, una setmana abans de debatre els pressupostos. “Es va anar a última hora. La memòria d’alcaldia no arriba fins una setmana abans i sense aquesta informació era molt difícil interpretar els projectes”, diu Salvatierra.
El 17 de gener del 2015 es va presentar al poble l’embrió de Junts per Tiana: El projecte KM0. L’acte públic que es va fer per presentar la iniciativa popular que havia de desembocar en una candidatura a les eleccions municipals es va fer amb una Sala Albéniz plena.
Els objectius i la filosofia continuen plenament vigents per a l’agrupació d’electors que treballa segons el codi ètic i el programa electoral que va sorgir del procés participatiu que es va engegar el 17 de gener del 2015 i que podeu recuperar en aquest vídeo.
El nostre punt de partida és la plataforma Km0. Vam imaginar que podíem treballar pel nostre poble d’una manera diferent a com ho havíem fet fins ara. I vam decidir deixar de ser espectadors per arremangar-nos i buscar com fer una Tiana millor.
Per nosaltres és bàsic escoltar i saber com veuen el poble els tianencs, quines necessitats tenen i quines possibles solucions els volten pel cap. També és fonamental l’opinió dels tècnics sobre diferents matèries per tirar endavant projectes realistes.
Ho volíem fer junts i per això vam crear un procés participatiu que ha servit per fer una radiografia de la situació actual en diferents àmbits i per recollir un sac ple de propostes. Tot plegat és la base del nostre programa electoral.
Km0 es va presentar el 17 de gener a la Sala Albéniz davant més de 100 persones. Durant les jornades de treball s’han recollit més de 100 propostes.
La plataforma ciutadana Km0 és un punt de partida per repensar Tiana i també els fonaments d’aquesta agrupació d’electors. L’assemblea és qui ha posat els pilars amb el codi ètic i qui ha marcat el camí cap a les eleccions municipals decidint el format de la llista, el nom de la candidatura i escollint el cap de llista.
Km0 es queda en el punt de partida i ara fem un pas endavant, Junts, cap el govern municipal.
L’equip de govern va aprovar el 20 de desembre passat el projecte de reurbanització dels carrers Sant Cebrià, Lola Anglada i Centre. PSC i ERC es van quedar sols. Cap grup els va donar suport. Junts per Tiana hi va votar en contra i PDECAT, PP i CUP es van abstenir.
El projecte aprovat inicialment està redactat per Estudi d’Arquitectura Alonso Balaguer SLP i Alfredo Fernández de la Reguera.
Ara el projecte està en exposició pública i es poden presentar al·legacions fins el 14 de febrer.
Els planells i la memòria tècnica es poden consultar al web de l’Ajuntament de Tiana. Clicant aquí hi aneu directes.
També us podeu descarregar la memòria tècnica aquí:
Junts per Tiana ha votat en contra dels pressupostos municipals del 2017. Els comptes municipals preveuen 10,1 milions d’euros d’ingressos i despeses, i inclouen 1,1 milió per a inversions.
El portaveu de Junts, Isaac Salvatierra, ha argumentat en el ple municipal el vot contrari de l’agrupació d’electors:
Text de la intervenció:
Els pressupostos fixen prioritats. Marquen agenda. Els números són freds però parlen –ens hauríem de parlar– de realitats ben palpables. De quina Tiana tenim i de quina volem tenir d’aquí un any. Han de reflectir el talent, la creativitat, l’excel·lència, els somnis del poble. On som i on volem arribar com a comunitat. El pressupost és anual però ha de seguir, any a any, una coherència amb un full de ruta, dissenyat amb el màxim consens possible i que respongui al mandat popular.
Aquest projecte de pressupost municipal no assumeix aquests principis. Així ho veu el nostre grup. En general, els trobem grisos, plans. I fets a corre-cuita. Un cop superada l’etapa de sanejament econòmic, ara és quan s’està veient que aquest equip de govern no té projecte. L’únic relat era estalviar. Ara que podem començar a invertir de nou, se’ls ha acabat el discurs. Entre altres coses, perquè durant els anys d’estalvi tampoc van planificar res. La improvisació és habitual. És gràcies essencialment als treballadors municipals, a la inèrcia de la institució, que les coses en aquest ajuntament van tirant. Amb el pilot automàtic. I qui dia passa any empeny.
“Un cop superada l’etapa de sanejament econòmic, ara és quan s’està veient que aquest equip de govern no té projecte”.
Els pressupostos fixen prioritats. Els DOS grans projectes, la reurbanització del centre i el carril bici a Montgat, per al nostre grup ara mateix NO són prioritaris, tal com estan plantejats.
Sobre la reurbanització del centre històric.
Compartim la filosofia, però a nosaltres, si ens deixen escollir…
Som més de consensuar entre tots un pla de vianants ambiciós que anar aprovant projectes com bolets que poden posar en risc els nostres referents urbans. Ja ho vam dir en l’últim ple: no sabem quina Tiana ens estan dibuixant. No ens han presentat la foto sencera. No sabem com volen que sigui Tiana d’aquí 10-15-25 anys. Necessitem un full de ruta per anar avançant a poc a poc. Els canvis no s’han de fer perquè sí: perquè aquest any l’Àrea Metropolitana o la Diputació ens dóna una subvenció o assumeix el cost de l’obra. Són diners públics igualment.
A nosaltres, si ens deixen escollir…
Som més d’anar arreglant les voreres. D’anar eliminant obstacles a la via pública per a les persones grans, les famílies amb cotxet o els discapacitats funcionals. Que el carrer no exclogui ningú.
Sobre el carril bici Tiana-Montgat.
Si ens deixen escollir…
Som més d’apostar pel transport públic. D’impulsar mesures més fàcils d’implantar, que es puguin fer ara i aquí, necessàries, com la connexió directa amb Barcelona amb autobús, com havíem tingut fa anys.
Barcelona és a punt de declarar la guerra aquest 2017 a la ciutat grisa, a la ciutat contaminada, al fum dels cotxes. Quan hi hagi un episodi de contaminació la meitat dels vehicles de l’àrea metropolitana –Tiana inclosa, òbviament–, no podran entrar a la ciutat. És una causa que compartim. I és evident que l’estratègia de la bicicleta va en aquest sentit. ¿Però no és més urgent reforçar el transport públic? ¿No podem demanar abans a l’Àrea Metropolitana que prioritzi un autobús verd que et planti en mitja hora a Barcelona, un Nitbus que no faci tota la volta pel Barcelonès Nord? Si volen reforçar el tren, negociïn aparcaments gratuïts, eliminin la taxa que ens imposa el conveni injust amb l’Ajuntament de Montgat, estudiïn un bus llançadora…
Som més de tot això que d’encetar una obra faraònica com el carril bici de Montgat a Tiana, al qual NO ens oposem, però que ens genera alguns dubtes. En primer lloc, el cost: els 240.000 euros que costa l’obra. 120.000 euros els pagarà Tiana. En segon lloc, el fet que Montgat rebutgi el projecte. Correm el risc de deixar el carril inacabat si el poble veí no s’hi implica. També creiem que el carril bici ha d’anar lligat a la instal·lació d’aparcaments segurs al costat de l’estació de tren per poder deixar tot el dia la bici lligada a Montgat sense por a robatoris. I per últim, volem veure el projecte tècnic perquè urbanitzar o semi-urbanitzar una riera té unes conseqüències ecològiques, que hem de mirar bé.
Sobre la cultura…
Si ens deixen escollir…
Som més d’un gran projecte cultural integral, amb sentit. Amb una oferta coherent i atractiva. Reclamem que tot l’esforç i els diners que hi posen al Tiana Negra –cuidant fins l’últim detall–, també els posin en altres projectes populars, genuïns, intergeneracionals, participatius.
Som més d’una biblioteca municipal amb més recursos (recordo que la biblioteca continua retallada en personal i que hi ha reformes pendents), una biblioteca que actualitzi l’equipament en aquests temps digitals i que esdevingui servei d’accés a la informació de forma igualitària. Les biblioteques ens connecten amb el món des de la proximitat i són un fil conductor entre la tradició i el futur. Per això som més d’impulsar un pla lector municipal que propagui el gust per la lectura a petits i grans, en la línia del poble educador, del poble dels infants.
Ens agrada tot, però s’ha d’escollir.
I el nostre grup escull més diners perquè les famílies amb rendes baixes i mitjanes no hagin de pagar tant per a l’escola bressol municipal, més diners a l’escola de música i dansa o més diners per a un nou local per al Cau. Una reivindicació que clama el cel.
També hi trobem a faltar la previsió de dietes pel Síndic de greuges, figura que aquest ple ha acordat restituir. I més ambició a l’hora de reduir els consums energètics de les dependències municipals, en coherència amb el compromís amb el medi ambient d’aquest Ajuntament.
En canvi, celebrem la reacció d’última hora per dotar de més mitjans la policia local per augmentar la seguretat a cases i comerços. És un canvi de rumb i demostra que aquest govern havia deixat oblidada i infradotada la policia local durant els anys 2011-2015.
També celebrem que després de 4 anys recuperin l’àrea de comerç que vostès mateixos havien suprimit i que per fi es posin a treballar en un projecte que faci viu el poble i que lligui emprenedoria, comerç, producte local, art i cultura. Tots aquests elements estan interrelacionats. No és casualitat que en el programa electoral del nostre grup, de Junts per Tiana, agrupéssim tots aquests elements en un sol eix: un poble més viu.
Ens agrada que destinin diners per al desenvolupament local –perquè era urgent–, però no n’hi haurà prou amb això. Els conjunt de mesures han de respondre a una sola estratègia, ambiciosa i ben gestionada. La modernització d’aquest ajuntament passa per reduir la burocràcia i avançar cap a una administració deliberativa, al servei de la gent, amb un nou lideratge tou, en xarxa, basat en el diàleg, la confiança i en l’intercanvi de perspectives i recursos entre l’Ajuntament i el poble, entre l’administració i el capital social.
Pel que fa als ingressos.
Un pressupost és això: un pressupost. Les xifres s’han d’ajustar a les previsions reals. Comprometen la despesa d’una manera, creiem, desmesurada. Una cosa és ser prudents, que ho hem de ser, i l’altra la desviació tan gran que hi ha entre els ingressos pressupostats per impostos del Capítol 3 i la seva execució. A la pràctica, el que estem veient els últims exercicis és que acabem tenint dues rondes d’inversions. Els pressupostos 1, els d’avui. I els pressupostos 2, un cop coneguem el romanent. Fins i tot en això són poc transparents. Segur que ja saben en quins projectes destinaran a partir del febrer els ingressos extres provinents de la liquidació.
En línies generals, no compartim les prioritats d’aquest equip de govern tal com queden reflectides en aquest projecte de pressupost i és per això que hi votarem en contra.
És més: observant els comptes, som incapaços de saber si són uns pressupostos que prioritzen la despesa social i l’educació. No tenim elements per saber-ho. Ens falta informació. Una classificació orgànica d’acord amb el cartipàs i la comparació respecte els anys anteriors, en xifres absolutes i relatives. La memòria d’alcaldia tampoc ho aclareix.
Són uns pressupostos que ho aguanten tot. Neutres. Com els de l’any passat, que van obtenir el vot de la CUP i del PP alhora.
No sabem què passarà avui. Però la majoria de pressupostos que ha elaborat el PSC de Tiana, tret dels primers anys de Vallespinós, els han aprovat amb el suport del PP. Algun dia ho hauran d’explicar.
NO és NO, senyors del PSC i d’Esquerra Republicana.
Doncs potser NO és NO també a l’hora de prioritzar segons quins suports a nivell municipal. Amb tot el respecte pel regidor Diego Parra. Però el PP representa el que representa, i més en aquest moment clau per a la història d’aquest país en què el govern de l’Estat està perseguint judicialment càrrecs electes i posant en risc drets fonamentals com la llibertat d’expressió.
“No tenim l’obligació de votar-li a favor ni de compartir el mateix model de poble”
Durant el debat de pressupostos al ple municipal, i després de la intervenció de tots els portaveus i la resposta de l’equip de govern, el portaveu de Junts, Isaac Salvatierra, va fer la rèplica concretant la manca de negociació i alguns dels punts del vot en contra.
El ple municipal ha aprovat per unanimitat les bases per a l’atorgament de subvencions a l’impost de béns immobles (IBI). Es tracta d’ajuts per pagar l’IBI a les famílies que més ho necessiten, que va proposar Junts per Tiana, i que es van comprometre en el ple d’ordenances fiscals del mes d’octubre.
L’acord de ple de les ordenances fiscals per al 2017 va incloure a darrera hora “el compromís d’elaborar unes bases específiques reguladores per a l’atorgament de subvencions sobre l’impost de béns immobles per a persones en una situació econòmica desfavorida i amb càrregues familiars”. L’afegit, que es va incloure al text just abans de començar el ple detallava que la voluntat era “iniciar la seva tramitació administrativa en el ple ordinari del mes de gener del 2017”.
El compromís era fer i portar a votació les bases al mes de gener. I en el ple de gener del 2017 es van aprovar per unanimitat. Es destinen 10.000 euros del pressupost, i Junts “ens ho prenem com una prova pilot”, ha destacat el portaveu Isaac Salvatierra. Per això l’agrupació d’electors demana poder fer-ne un seguiment.
“Estem convençuts que si des de l’oposició no haguessim pressionat per fer l’IBI més social en aquest exercici, avui no estaríem aprovant aquestes bases”, ha remarcat Salvatierra al ple. Els ajuts per pagar l’IBI surten d’una proposta de Junts per Tiana.
Junts per Tiana ha donat a Tiana Solidària el 10% dels seus ingressos. Ho vam fer en els transcurs de la festa de Nadal, que aquest any ha tingut lloc al passatge Moragas.
Tal com marca el codi ètic de Junts, l’agrupació d’electors ha fet el donatiu del 10% dels seus ingressos dels anys 2015 i 2016 a una entitat solidària.
Els regidors, Isaac Salvatierra i Cristina Comas, van fer el lliurament, durant la festa, 352,07 euros a Tiana Solidària perquè els destini al banc d’aliments de la Parròquia que fa cada mes la cistella solidaria per a 41 famílies del poble.
La presidenta de Tiana Solidària, Irene Comas, juntament amb la tresorera Yehoseba Gel i una representació dels voluntaris que gestionen la cistella solidària, van recollir el donatiu.
“Pensa en gran, comença amb les coses petites, actua ràpid”. El lema va a la mida de la filosofia de Junts per Tiana. Quin poble volem d’aquí 50 anys? Pensem-hi bé perquè l’hem de començar a fer ara. Decidir com ha d’evolucionar el poble més viu i més verd que proclamem des que vam plantejar-nos treballar per Tiana des de dins l’Ajuntament.
Per a nosaltres, pensar en gran és pensar un gran projecte per Tiana i omplir-lo de coses a la mida d’un poble, adaptades al lloc on vivim. Pensar en gran és tenir en compte el cost ambiental, social, econòmic i històric. Pensar en gran és, primer de tot, entendre el poble i la seva gent en tota la seva dimensió i imaginar què volem i què no volem per Tiana. Què necessita i què no li cal. Després, de mica en mica, donar forma a l’excel·lència amb petites coses que reforcin la seva identitat, l’entorn, els valors, el talent de la seva gent, la vila d’art i cultura oberta al Mediterrani…
Pensar en gran és defugir d’aquella pedra petita, insignificant, que no ens deixa avançar. Cal aixecar el cap i obrir el focus per veure Tiana en tota la seva globalitat. No centrar el focus del problema i de la solució només entre les quatre parets de l’ajuntament. Pensar en gran és no distreure’s amb el detall que no ens porta enlloc. En la discussió per discutir. En el segrest de la política per la política. La trampa del poder pel poder. Pensar en gran és decidir entre tots, avançar cap a la democràcia deliberativa.
Pensar en gran és pensar, primer, en les persones per decidir, després, on cal posar les pedres i com. Si és que cal posar-ne, treure’n o canviar-les de color. Evitar les grans obres sense sentit, només per deixar la nostra empremta sense més. El progrés és millorar el que hem heretat dels avis i deixar-ho millor als nostres fills. Com Joan Garí, que va lluitar contra l’orografia tossuda de Tiana, situada sobre una esquena d’ase entre dues rieres, portant el tramvia, símbol indiscutible del poble. L’alcalde Garí i el tramvia. Segurament, no trobarem cap millor exemple per explicar la combinació perfecta dels orígens, la identitat i el progrés. Un progrés amb noves idees adaptades a la Tiana de sempre per construir i reinterpretar la Tiana del futur. Un poble per estar-hi, treballar-hi, comprar-hi, passejar-hi. Un poble per viure-hi millor. Per arribar-hi, cal pensar en gran. Sense por.
Article publicat a la revista Tiana’t dels mesos de Gener i Febrer.
La teva privadesa és important per a Junts per Tiana. Fem servir galetes per facilitar–te la navegació. Pots autoritzar l'ús de de totes les galetes fent clic al botó "Acceptar", obtenir informació sobre com configurar–les o rebutjar–les.
La teva privadesa és important per a Junts per Tiana. Fem servir galetes per millorar la teva experiència mentre navegues pel lloc web. Les galetes que es classifiquen com a necessàries s’emmagatzemen al teu navegador perquè són essencials per a les funcionalitats bàsiques del lloc web. També fem servir galetes de tercers que ens ajuden a analitzar i entendre com utilitzes aquest lloc web. Aquestes galetes s’emmagatzemaran al teu navegador només amb el teu consentiment. També tens l’opció de desactivar aquestes galetes, però desactivar algunes d’aquestes galetes pot afectar la teva experiència de navegació.
Les galetes necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquestes galetes garanteixen funcionalitats bàsiques i funcions de seguretat del lloc web, de forma anònima.
Galeta
Durada
Descripció
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
Aquesta galeta la defineix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La galeta s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les galetes de la categoria "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
La galeta la defineix el consentiment de galetes del GDPR per registrar el consentiment de l’usuari per a les galetes de la categoria "Funcionals".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
Aquesta galeta la defineix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La galeta s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les galetes de la categoria "Altres".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Aquesta galeta la defineix el connector de consentiment de galetes de GDPR. Les galetes s’utilitzen per emmagatzemar el consentiment de l’usuari per a les galetes de la categoria “Necessàries”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Aquesta galeta la defineix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La galeta s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les galetes de la categoria "Rendiment".
viewed_cookie_policy
11 months
La galeta la defineix el connector de consentiment de galetes de GDPR i s’utilitza per emmagatzemar si l’usuari ha consentit o no l’ús de galetes. No emmagatzema cap dada personal.
Les galetes funcionals ajuden a realitzar determinades funcionalitats, com ara compartir el contingut del lloc web a les plataformes de xarxes socials, recopilar comentaris i altres funcions de tercers.
Les galetes de rendiment s’utilitzen per comprendre i analitzar els índexs de rendiment clau del lloc web que ajuden a oferir una millor experiència d’usuari als visitants.
Les galetes analítiques s’utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes galetes ajuden a proporcionar informació sobre mètriques, el nombre de visitants, el percentatge de rebots, la font de trànsit, etc.