Comunicat de Junts per Tiana en relació a la denúncia presentada per l’Ajuntament de Tiana sobre la gestió de la Residència Municipal
En relació al comunicat de l’Ajuntament de Tiana informant que l’alcaldessa de Tiana, Marta Martorell, ha presentat davant de la divisió d’investigació criminal dels Mossos d’Esquadra una denúncia per a que s’investigui si hi ha hagut irregularitats en la gestió de la Residència Municipal per part dels responsables de la concessionària, l’agrupació d’electors i electores Junts per Tiana vol expressar el següent:
1– Junts per Tiana celebra que l’Ajuntament de Tiana demani que s’investigui la gestió de la Residència Municipal, tal com vam reclamar en un comunicat del 15 d’abril en el qual es deia: “Els 5 regidors de l’agrupació electoral demanen explicacions pel contagi massiu de la gent gran de la residència i per l’ocultació continuada de dades i reclamen que s’obri una investigació”.
2– Celebrem que l’equip de govern municipal expliqui que la Residència Municipal és “una residència municipal concessionada des de l’any 2006”, dada ocultada en els 7 comunicats enviats fins ara.
3– L’Ajuntament no pot eludir la seva responsabiltiat com a titular de l’equipament, al marge de la investigació, necessària, sobre la prestació del servei del concessionari.
4– El comunicat de l’Ajuntament de Tiana afirma que hi ha “informacions i evidències que apunten a una deficient gestió de la crisi de la COVID19” i que cal investigar “en profunditat si els responsables de la concessió han actuat amb diligència o si, contràriament, poden haver incorregut en algun tipus de responsabilitat per una defectuosa o negligent prestació dels seus serveis que pugui haver causat desatenció o inclús danys irreparables que afectarien a residents, usuaris del centre de dia i als seus familiars”.
Ateses aquestes “informacions” i “evidències” que Junts per Tiana ha denunciat des del dia 5 d’abril, l’agrupació d’electors insisteix a preguntar:
Per què l’equip de govern no va actuar d’ofici i va fer una inspecció a la Residència Municipal en detectar–se que s’estaven amagant les primeres dades de residents malalts i hi havia els primers indicis de mala gestió?
On era l’equip de govern municipal entre l’11 de març que la Generalitat pren les primeres mesures a les residències i centres de dia en relació al coronavirus i el 2 d’abril, que l’Ajuntament fa un comunicat amb els primers casos?
L’Ajuntament no pot amagar la seva responsabilitat com a titular de l’equipament municipal durant les setmanes del contagi de gran part dels residents. El punt 25.1 del contracte de la gestió de la residència i centre de dia deixa clar que “l’Ajuntament vigilarà i controlarà el compliment de les obligacions del concessionari i a aquests efectes podrà inspeccionar [… ]les instal·lacions i locals així com tota la documentació relacionada amb l’objecte de la concessió”. L’any 2010 el govern municipal ja va personar–se a la residència amb el secretari municipal i va aixecar acta per una qüestio laboral.
Per què el govern muicipal no va assumir la gestió directa de l’equipament?
El contracte faculta l’Ajuntament a “assumir temporalment la gestió directa de les instal·lacions quan el concessionari no pogués assumir–la, per circumstàncies imputables o no al mateix”. Així mateix, l’article 56 de la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques faculta l’Ajuntament de Tiana a obrir un procediment administratiu d’ofici i a “adoptar de forma motivada les mesures provisionals que resultin necessàries i proporcionades”.
Contracte residència municipal sant Cebrià (3,4 MiB)
Per què es van amagar les primeres 10 defuncions, que s’informen de cop l’11 d’abril en un comunicat on es diu “fins al dia d’avui i des de l’inici de la pandèmia hi ha hagut 10 defuncions a la residència”?
Per què l’equip de govern no ha reunit la comissió municipal sobre la Residència Municipal durant els dies de l’emergència?
La comissió està formada per representants polítics, alguns d’ells experts en salut pública i gestió assistencial.
5– L’alcaldessa, Marta Martorell, admet en una entrevista el 7 d’abril a Televisió de Badalona les deficiències en la gestió a la Residència Municipal. Assegura que “actualment tenim un quart de la plantilla en actiu només” i que “hi ha una demanda de 14 auxiliars 1 infermera i 2 netejadores”. Preguntada per què l’Ajuntament no contracta directament el personal necessari, l’alcaldessa admet que “no és un problema financer” per part de l’Ajuntament, sinó de falta de persones que vulguin treballar a la residència. No consta, però, que l’Ajuntament hagi assumit la seva part de responsabilitat com a titular de la residència.
6– Els interrogants sobre la gestió de la Residència Municipal no són nous. Junts per Tiana i la CUP han portat diverses vegades la qüestió al ple municipal i el propi Ajuntament va crear fa uns mesos una comissió específica per analitzar–ne la gestió, que s’ha reunit diverses vegades. Hi havia un context de manca de confiança cap al gestor prou sòlid com perquè davant qualsevol ombra de dubte el govern municipal fes una inspecció d’ofici i assumís la gestió directa de la Residència Municipal.
7– Junts per Tiana va registrar dimecres 15 d’abril la petició d’un ple extraordinari de l’Ajuntament de Tiana per demanar responsabilitats a l’equip de govern per la greu situació a la Residència Municipal Sant Cebrià i davant la manca d’informació a l’oposició. L’alcaldessa convoca 3 Juntes de Portaveus durant l’emergència del covid–19 el 21 de març, el 25 de març i l’1 d’abril. Després de l’1 d’abril i fins a dia d’avui, ja no es convoquen més reunions.
Petició convocatòria ple (285,5 KiB)
Cronologia
Junts per Tiana reclama que s’aclareixi per què es van ocultar els primers contagis i les primeres defuncions durant els dies clau per evitar un contagi massiu.
- El 12 de març es restringeixen les visites a la Residència Municipal i s’ordena el tancament del centre de dia. Les famílies en tot moment se’ls diu que la situació a la residència era “normal”.
- El 2 d’abril, però, l’Ajuntament fa un comunicat dient que hi ha 8 persones residents aïllades.
- El 5 d’abril s’informa de 22 casos amb símptomes o positius i de 19 treballadors de baixa.
- L’11 d’abril s’informa per primer cop que “fins al dia d’avui i des de l’inici de la pandèmia hi ha hagut 10 defuncions a la residència”.
- El dia 13 d’abril s’informa de 14 defuncions. L’ocultació de l’estat de salut dels residents ha estat una greu negligència. S’ha perdut un temps preciós per donar una resposta sanitària a la situació de la residència.
- El dia 15 d’abril s’informa de 18 defuncions.
Agraïment als treballadors i treballadores
Agraïm, un cop més, la feina incansable i de risc dels treballadors i treballadores de la residència municipal, de tots els professionals de CATSALUT, de l’equip d’Atenció Primària i Comunitària i del conjunt de treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Tiana.