El pla fallit per a la mobilitat de l’avinguda Albéniz, un error més de l’equip de govern

L’equip de govern de l’Ajuntament de Tiana, format per ERC, Jxcat i PSC, ha hagut de fer marxa enrere en el projecte de carril únic a l’avinguda Isaac Albéniz. La intenció era instal·lar un semàfor a l’altura del carrer Sant Jaume per regular el trànsit de doble sentit per carril únic. Les obres havien de començar el 8 de juny (així es va anunciar a xarxes), però el projecte ha quedat paralitzat, com informava Línia Nord.

 

Junts per Tiana reclama a ERC, JxCat i PSC que governin millor i que escoltin més al poble. Per això, preguntarà al proper ple municipal quin ha estat el cost del projecte fallit. La junta de govern local va aprovar el 29 de maig una despesa de 31.479,33 euros per al subministrament i instal·lació d’un pas alternatiu amb semàfors i per a obres de peatonalització de l’avinguda Isaac Albeniz.

Moment de la retirada del bloc de formigó on havia d’anar el semàfor i que ja s’havia instal·lat

 

L’equip de govern pretenia impulsar el projecte sense cap pla de mobilitat i sense obrir prèviament cap espai de participació ciutadana, aspectes bàsics i de sentit comú abans d’impulsar una política pública.

 

El Covid-19 i la necessitat de garantir la distància física entre persones com a mesura de prevenció per a la propagació del virus obliga a repensar l’espai públic i accelera debats ajornats, com la pacificació de la carretera de Tiana al seu pas pel centre.

 

Però les coses s’han de fer ben fetes. L’emergència sanitària requeria una actuació urgent per ampliar l’espai per a vianants al centre del poble, com s’ha fet a la majoria de municipis. A Tiana, es va optar per una actuació de molta més envergadura, que s’ha plantejat malament i que, a més, s’executava tard. 

 

El projecte plantejat implicava una canvi radical en la mobilitat del centre. Una mesura que cal estudiar amb tots els informes damunt la taula i a partir d’un model deliberatiu, escoltant totes les parts implicades.

 

Si el que es pretenien eren accions Covid, s’ha actuat tard i malament. Si el que es pretenia és impulsar la pacificació del centre, s’ha anat massa ràpid i sense els estudis i els espais de participació imprescindibles.

 

El 29 d’abril passat, Junts per Tiana va obrir el debat sobre les mesures provisionals a l’espai públic per fer front al Covid-19. 

 

El pla de mesures de Junts Contra el coronavirus més pobleun apartat amb propostes sobre l’urbanisme. El 18 de maig, Junts per Tiana va demanar pe escrit a l’equip de govern, sense èxit, “estudiar plegats un pla de mobilitat adaptat al Covid-19 que permeti als vianants mantenir la distància física per quan el poble entri a la fase 1 de desconfinament”.

  Proposta de mobilitat Covid–19 (52,5 KiB)

 

La distància física és un nou argument per situar les persones al centre de l’espai públic. Més enllà de l’emergència sanitària, ens cal un replantejament seriós, sensible i respectuós de l’espai públic que incorpori les dimensions de l’ecologia urbana en un ambient segur. L’AMB està treballant en la redacció del Pla Director Urbanístic Metropolità, una gran oportunitat per recuperar un urbanisme amb mirada social i a escala de poble del Maresme. Cal avançar en aquest sentit, però cal fer-ho bé. Sense cap pas en fals. Amb els estudis pertinents i parlant amb tothom.

Et pot interessar

Escriu aquí el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.