Junts per Tiana força un ple extraordinari per demanar explicacions per la greu situació a la residència municipal

Junts per Tiana ha registrat la petició d’un ple extraordinari de l’Ajuntament de Tiana per demanar responsabilitats a l’equip de govern per la greu situació a la residència municipal Sant Cebrià. Des de l’inici de la pandèmia, han mort malauradament 18 residents, segons l’últim comunicat de l’Ajuntament. 23 residents són positius de Covid–19 i 26 tenen símptomes compatibles amb coronavirus o són contactes d’algun pacient.

Els 5 regidors de l’agrupació electoral, primera força en vots i regidors a l’Ajuntament de Tiana, demanen explicacions pel contagi massiu de la gent gran de la residència i per l’ocultació continuada de dades i reclamen que s’obri una investigació.

  • Per què van trigar 12 dies a fer públic que hi havia residents malalts?
  • Per què es va trigar tant a demanar ajuda al Departament de Salut després dels primers casos?
  • Davant les queixes de diverses famílies, el govern municipal estava obligat a fer una inspecció i a obrir un procediment d’ofici.
  • La concessió de la residència municipal fa mesos que s’investiga en una comissió de l’Ajuntament. El govern municipal havia d’intervenir l’equipament i prendre el comandament a la primera sospita.

La situació a la residència municipal a dia d’avui continua al límit, amb manca de mitjans humans per atendre els residents malalts, alguns d’edat molt avançada i amb dependència.

  Petició convocatòria ple (285,5 KiB)

  Moció pla contingència (423,7 KiB)

  Moció pla reactivació (406,9 KiB)

  Proposta retribucions (172,6 KiB)

 

Les mesures urgents han arribat tard. Algunes encara no han arribat.

Junts per Tiana ha exigit en dos comunicats, el dia 5 i el dia 10 d’abril, una sèrie de mesures urgents davant la greu situació a la residència.

  • La intervenció urgent de la residència.
  • Una valoració urgent de l’estat de salut de les persones residents i dels seus professionals.
  • Assegurar una via de trasllat eficaç de les persones greus infectades cap al sistema sanitari.
  • La medicalització de la residència per tractar correctament les persones contagiades per Covid–19, amb el material mèdic adequat.
  • El reforç urgent de la plantilla de la residència per fer front a la situació i la creació d’una borsa de professionals socials per a moments d’urgència.
  • Dotar els treballadors i treballadores de la residència dels equips de protecció individual adequats.
  • Garantir la correcta desinfecció de la residència.
  • Habilitar un equipament alternatiu temporal, apropiat i confortable, per als residents sense símptomes.
  • Exigir la prova diagnòstica abans del retorn voluntari dels residents a l’entorn familiar.
  • Empatia amb les famílies i habilitar un canal directe d’informació.

 

Cronologia

Junts per Tiana reclama que s’aclareixi per què es van ocultat els primers contagis i les primeres defuncions durant els dies clau per evitar un contagi massiu.

  • El 12 de març es restringeixen les visites a la residència municipal i s’ordena el tancament del centre de dia. Les famílies en tot moment se’ls diu que la situació a la residència era “normal”.
  • El 2 d’abril, però, l’Ajuntament fa un comunicat dient que hi ha 8 persones residents aïllades.
  • El 5 d’abril s’informa de 22 casos amb símptomes o positius i de 19 treballadors de baixa.
  • L’11 d’abril s’informa per primer cop que “fins al dia d’avui i des de l’inici de la pandèmia hi ha hagut 10 defuncions a la residència”.
  • El dia 13 d’abril s’informa de 14 defuncions. L’ocultació de l’estat de salut dels residents ha estat una greu negligència. S’ha perdut un temps preciós per donar una resposta sanitària a la situació de la residència.
  • El dia 15 d’abril s’informa de 18 defuncions.

 

Per què no es va fer una inspecció a la residència municipal en detectar–se que s’estaven amagant les primeres dades i per què no es va assumir la gestió directa de l’equipament?

El punt 25.1 del contracte de la gestió de la residència i centre de dia deixa clar que “l’Ajuntament vigilarà i controlarà el compliment de les obligacions del concessionari i a aquests efectes podrà inspeccionar [… ]les instal·lacions i locals així com tota la documentació relacionada amb l’objecte de la concessió”.

El contracte faculta l’Ajuntament a “assumir temporalment la gestió directa de les instal·lacions quan el concessionari no pogués assumir–la, per circumstàncies imputables o no al mateix”.  Així mateix, l’article 56 de la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques faculta l’Ajuntament de Tiana a obrir un procediment administratiu d’ofici i a “adoptar de forma motivada les mesures provisionals que resultin necessàries i proporcionades”.

Els interrogants sobre la gestió de la residència municipal no són nous. Junts per Tiana i la CUP han portat diverses vegades la qüestió al ple municipal i el propi Ajuntament va crear fa uns mesos una comissió específica per analitzar–ne la gestió, que s’ha reunit diverses vegades. Davant qualsevol ombra de dubte, calia fer una inspecció d’ofici i assumir la gestió directa de la residència municipal.

  Contracte residència municipal sant Cebrià (3,4 MiB)

 

Agraïment als treballadors i treballadores

Agraïm, un cop més, la feina incansable i de risc dels treballadors i treballadores de la residència municipal, de tots els professionals de CATSALUT, de l’equip d’Atenció Primària i Comunitària i del conjunt de treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Tiana.

Et pot interessar

Un Comentari

Escriu aquí el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.