Des de l’oposició es poden canviar les coses: aturat el canvi de direccions de la Ciutadella i Matas

Junts per Tiana ha demanat a l’equip de govern del PSC que aturi els canvis de direcció de trànsit que afecten els carrers Pau Casals, part del carrer Matas, Escalfapé, Pep Ventura i l’Avinguda de la Ciutadella.

L’equip de govern ha aturat el projecte que canvia les direccions de trànsit i ha demanat tres informes tècnics més per reformular-lo. El que sembla clar és que el PSC abandona la idea de desviar tots els vehicles pel carrer Pau Casals de la Ciutadella.

El projecte, que no ha comptat amb l’opinió dels veïns, ha provocar un malestar a la zona, per la manca d’informació. Els veïns han recollit més de 200 firmes fins ara.

L’equip de govern ha admès que pel carrer Pau Casals hi passaran el doble de cotxe que fins ara, 2.500 al mes. El canvi de sentit no resol el coll d’ampolla que suposa el carrer Escalfapé, no està clar que aquesta mesura desincentivi el trànsit que entra a Tiana per la Bòbila, no s’ha explicat si el canvi de direccions suposarà una pèrdua d’aparcament als carrers afectats i, amb només una reunió amb una part dels veïns, no es va donar cap solució a les seves preguntes i inquietuds.

És per això que el grup municipal de Junts per Tiana ha fe el següent prec al ple municipal:

  • Que es congeli l’entrada en vigor dels nous canvis de direccions fins a explicar el projecte als veïns en una audiència pública oberta a tothom.
  • Que en el cas que el projecte tiri endavant, hi hagi el compromís de l’equip de govern de revertir-lo si es comprova que no assoleix els objectius i comporta una major problemàtica pels veïns dels carrers afectats.
  • Replantejar, si cal, el projecte amb els veïns i tots els grups de la corporació municipal.

Així mateix, en relació a l’exposat anteriorment, el grup municipal de Junts per Tiana fa la següent pregunta:

  • En quin estat es troba el projecte del PSC de Tiana, impulsat durant el mandat de l’alcalde Vallespinós, de reduir el pas de vehicles pel centre del poble a través de la circumval·lació Camí dels Francesos-Vessants-Carmelità-Joan Garí-Can Gaietà?
  • En quin estat es troba el projecte del PSC de Tiana d’obrir el carrer Escalfapé per completar la circumval·lació?

  Prec canvis direccions Ciutadella i carrer Matas (388,2 KiB)

Des de l’oposició es poden canviar les coses: Es crea la comissió per millorar el transport públic

Tots els grups municipals han aprovat la mocio presentada per Junts per Tiana per crear una comissió que permeti començar a negociar amb l’Àrea Metropolitana les millores per al transport públic.

El text recorda la moció que es va aprovar el mes de desembre i és un pas més per millorar les prestacions que tenen els tianencs per accedir al tren i a Barcelona per carretera.

Els motius

El ple de l’Ajuntament de Tiana va assumir el 5 de desembre del 2017 el compromís de “millorar i ampliar les opcions de transport públic” que hi ha a la vila. La moció aprovada instava l’equip de govern a negociar diverses mesures amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Autoritat del Transport Metropolità, l’Ajuntament de Montgat i l’operador principal del Barcelonès Nord TUSGSAL.

Entre les mesures citades en la moció hi ha la de revisar la xarxa d’autobús interurbana a Tiana i prioritzar la connexió ràpida intermodal amb l’estació de tren de Montgat i l’estació de metro de Badalona, amb una millor coordinació horària bus-tren, o l’estudi d’una línia d’autobús exprés entre Tiana i el centre de Barcelona, com ja disposa Alella.

Atès que la lluita contra la contaminació de l’aire a l’àrea metropolitana, una urgència de salut pública del país, només podrà ser efectiva amb un transport públic eficient, ràpid, econòmic, còmode i ecològic. Atès que l’Ajuntament de Barcelona ja ha activat el pla contra la contaminació atmosfèrica i quan es declari un episodi de contaminació ambiental, la meitat dels cotxes matriculats de l’àrea metropolitana, inclosos els de Tiana, no podran entrar a la capital catalana.

Atès que la nova governança, al servei de la gent, reclama generar nous espais de participació formals i públics que tinguin una incidència real sobre l’agenda i els programes de govern i que s’ha de basar en el diàleg, la confiança, la mediació, i en l’intercanvi de perspectives i recursos entre les diferents parts de l’administració i entre l’administració i el seu entorn, el ple de Tiana adopta els següents ACORDS:

Els acords

  1. Constituir una comissió municipal per a la millora del transport públic, presidida per l’alcaldessa i amb representació de tots els grups municipals, encarregada de negociar amb les autoritats supramunicipals les millores recollides en la moció aprovada en el ple del 5 de desembre del 2017.

 

  1. Comunicar aquests acords a l’Autoritat del Transport Metropolità, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, a l’Ajuntament de Barcelona, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, al Consell Comarcal del Maresme i a la Delegació del govern espanyol a Catalunya.

 

Bones Festes!

Matins gelats,
migdies daurats.

Tardes mig fosques,
nits estrellades.

És temps d’hivern,
el sol no ofèn;
l’aire és fred,
l’amor, verd.

Esperança que val.
i passar, Bon Nadal!

(Joan Armengol i Moliner)

Abraçades Nadalenques

Un any més volem passar aquestes festes Junts. Junts per Tiana, et convida a compartir una bona estona i punts de vista. Ho farem al Passatge Sant Cebrià, el proper dissabte, 23 de desembre, a partir de les 11h, lloc de pas i racó perfecte per fer-la petar al cor del poble.

Farem un caldet i unes abraçades nadalenques. I en Pauet Riba ens explicarà “L’increïble camí del Tió”, a partir de  les 12h. Una història d’aventures on 3 tionets fan el viatge des del bosc dels tions fins a casa dels nens i nenes de Catalunya. Benvinguts a la màgia i l’aventura.

 

Des de l’oposició es poden canviar les coses: bus directe a Barcelona

Ara sí. El ple municipal ha aprovat la moció sobre la millora dels transport públic que Junts per Tiana ha tornat a presentar. L’equip de govern (PSC), amb 4 regidors, s’ha quedat en minoria, només amb el vot del PP, i la moció presentada s’ha aprovat amb el vot a favor dels 7 regidors dels grups de l’oposició PDeCAT (2), Junts per Tiana (2), ERC (2) i la CUP (1),  (el regidor del PDeCAT, Xavier Galceran no ha assistit al ple).

El portaveu de Junts per Tiana, Isaac Salvatierra, ha explicat com cal prioritzar les necessitats dels tianencs a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, per davant l’estratègia global.

 

El mes de febrer, quan es van anunciar les restriccions de vehicles a l’Àrea Metropolitana en episodis de contaminació, Junts ja va presentar la proposta que passa per a un autobús directe, i no contaminant, de Tiana a Barcelona, entre 9 millores més. No va prosperar amb el vot en contra de PSC, ERC -aleshores a l’equip de govern- i el PP.

En coherència amb les gestions que està desenvolupant l’Ajuntament de Tiana per millorar el transport públic, en coherència amb els programes electorals de la majoria de forces polítiques representades al consistori i conscients que cal seguir treballant per reduir l’ús del vehicle privat i els efectes que produeix sobre el medi ambient, hem tornat a presentar la moció, i aquest cop sí, ha prosperat.

La proposta inclou:

1. Reclamar a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) la creació d’una línia d’autobús exprés entre Tiana i el centre de Barcelona que faci el trajecte per carretera en menys de 40 minuts i amb una freqüència de pas raonable. Alella disposa d’aquest servei des del novembre passat.

2. Revisar el servei actual de la xarxa d’autobús a Tiana i prioritzar la connexió ràpida amb l’estació de tren de Montgat i l’estació de metro de Badalona, amb una millor coordinació horària bus-tren.

3.Reclamar la connexió directa amb autobús de Tiana a l’hospital Germans Trias i Pujol.

4. Revisar el servei d’autobús nocturn a Tiana, tant pel que fa a l’itinerari com la freqüència de pas.

5. Sol·licitar un informe a l’ATM i a la policia local de Tiana sobre la velocitat excessiva dels autobusos de l’operadora TUSGSAL per la carretera al seu pas pel centre de Tiana, especialment el Nitbus.

6. Reclamar a la Generalitat la posada en funcionament del carril bus VAO a l’autopista C-31 fins a Montgat per facilitar l’accés a la capital amb autobús interurbà.

7. Reclamar a l’AMB i a l’Ajuntament de Montgat convertir en el termini més breu possible part de l’aparcament proper a l’estació de tren de Montgat en una aparcament exclusiu i gratuït per als usuaris de Renfe (park and ride), en coherència amb el compromís metropolità per la mobilitat neta de l’AMB.

8. Promocionar des de l’Ajuntament de Tiana l’ús del cotxe compartit millorant la plataforma existent a la web municipal i fent-ne més difusió.

Aquí podeu llegir la moció sencera:

  Moció Transport Públic (Desembre) (94,3 KiB)

Tiana i el transport públic

Des de principis d’any que Junts per Tiana treballa per a millorar el transport públic. És un dels compromisos inclosos en el programa electoral que s’han desplegat al llarg del 2017 amb un informe, dues mocions i una campanya amb l’animació del dissenyador tianenc Jordi Santamaria.

Per què? Quin transport públic tenim i quin transport públic volem?

 

Per què ara?

Dependència del vehicle privat

Un gran nombre de tianencs i tianenques es desplacen cada dia en vehicle privat a Barcelona per treballar o estudiar. Ara mateix, a Tiana la connexió en transport públic a Barcelona està lligada al tren. Això implica: més temps, en el cas que es vagi en autobús fins a l’estació de Renfe, o més diners, pels qui deixen el cotxe a l’aparcament regulat de Montgat i després agafen el tren. El temps aproximat de connexió Tiana-Barcelona en transport públic oscil·la, segons la zona de Tiana, l’hora i la línia, entre 1 hora i 10 minuts i 1 hora i 50 minuts. Les freqüències de pas tenen buits importants, com, per exemple, entre les 22.20 h. i les 23.30 h. per pujar de Montgat a Tiana des de l’estació de Renfe. Altres municipis del Maresme, com Alella, ja disposen d’un autobús directe que arriba en 30 minuts al centre de Barcelona.

Un 43% dels desplaçaments a la comarca del Maresme en dies feiners es fan amb vehicle privat, segons l’Enquesta de Moblilitat en Dia Feiner (EMEF) 2015 de l’Autoritat Metropolitana del Transport. Els motius pels quals els ciutadans utilitzen el vehicle privat són els següents: “És més còmode” (26%), “Manca oferta transport públic” (22%) i “És més ràpid” (18%), entre altres.

Segons l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana (EMQ) 2006 de l’ATM, dels 24.435 desplaçaments realitzats pels residents a Tiana en dia feiner, el 70,5% es fan en transport privat, el 15,7% en modes no motoritzats i el 13,8% restant en transport públic. El 61,4% dels desplaçaments en un dia feiner (14.996) són moviments de connexió (de Tiana amb altres municipis). Les principals destinacions són Badalona (33,9%) i Barcelona (25,8%). La mobilitat personal (compres, oci, acompanyar persones, gestions…) predomina sobre la mobilitat ocupacional (treball i estudis). En dia feiner, un 54% dels desplaçaments són originats per motius personals i la respectiva tornada a casa, i un 46% són generats per motius ocupacionals (més la tornada a casa).

Barcelona prohibirà l’entrada dels cotxes contaminants a finals d’aquest any els dies d’episodi ambiental

La lluita contra la contaminació de l’aire a l’àrea metropolitana, una urgència de salut pública del país, només podrà ser efectiva amb un transport públic eficient, ràpid, econòmic, còmode i ecològic. El servei que disposen ara mateix els tianencs i tianenques és insuficient. A partir de finals d’aquest 2017, quan es declari un episodi de contaminació ambiental a Barcelona, la meitat dels cotxes matriculats de l’àrea metropolitana –els que no disposen del distintiu ambiental de la DGT–, no podran entrar a la capital catalana. La mesura serà permanent a partir del 2020.

Aquí podeu veure què estan fent l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona per lluitar contra la contaminació de l’aire:

La connexió amb Can Ruti

El Pla d’Actuació Municipal de l’Ajuntament de Tiana (2016-2019) preveu proposar a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) “una connexió amb autobús directe a Barcelona”. També planteja “afavorir un sistema de transport públic consensuat amb l’AMB que ens permeti accedir a la zona de Can Ruti amb facilitat i directament a través de la B20”. L’hospital Germans Trias i Pujol de Badalona és l’hospital de referència per al terciarisme i per a urgències oftalmològiques i pediàtriques dels residents de Tiana. La durada en transport públic des del poble és de més d’1 hora i cal fer transbord a més d’una línia d’autobús.

El cas d’Alella

El servei de bus Expres.cat a la comarca del Maresme ha registrat més de dos milions d’usuaris en els últims dotze mesos. Aquesta xifra prové de les dues línies que a hores d’ara hi ha al Maresme: la que uneix Mataró amb Barcelona –estrenada el febrer del 2015 amb 1,5 milions de viatgers– i la que fa el trajecte entre la capital del Maresme, Granollers i Sabadell, que va entrar en funcionament el setembre de l’any passat, amb més de 600.000 usuaris els últims 12 mesos.

Ara, a més, el territori disposa des de el 7 de novembre de 2016 de la tercera línia d’autobús exprés, que uneix Alella amb Barcelona i Vallromanes, i que ha estat batejada com a e19. Es calcula que aquest nou trajecte podrà ser utilitzat per uns 117.000 viatgers a l’any aproximadament, i permetrà als usuaris d’Alella disposar de més freqüència de pas per anar fins a la Barcelona. La nova línia ofereix vuit freqüències més per sentit, de manera que hi han 20 expedicions d’anada i 20 de tornada, de dilluns a divendres feiners, excepte a l’agost.

Així treballa Junts

Com tots els projectes que Junts per Tiana porta al ple municipal, la moció és fruit d’un treball previ de recerca. En aquest cas, la tasca ha estat coordinada per Ramon Coll.

Aquí podeu llegir l’informe sobre el transport públic a Tiana de Junts.

  Informe de Junts per Tiana sobre el transport públic (76,7 KiB)

Aquí podeu llegir la moció presentada al ple de febrer.

  Moció transport públic (123,5 KiB)

Aquí podeu llegir la moció presentada al ple de desembre.

  Moció Transport Públic (Desembre) (94,3 KiB)

 

Foto de capçalera: J.A. Solsona (1996)

Junts per Tiana demana a l’Ajuntament que faci una denúncia institucional a Endesa per l’apagada i que promogui les reclamacions

Junts per Tiana demana a l’alcaldessa Esther Pujol que l’Ajuntament de Tiana prengui la iniciativa i faci una denúncia institucional a l’empresa Endesa per l’apagada d’aquest dissabte, 18 de novembre, a la tarda. Així mateix, li demana que promogui i canalitzi les reclamacions per danys i perjudicis dels particulars afectats.

El tall va deixar sense llum 418 abonats del centre del poble durant 7 hores. Va afectar alguns locals comercials, socials i culturals, entre els quals el Casal del poble i la Llar de les persones grans. L’avaria també va obligar a suspendre la 28a Trobada de Corals de Tiana, que s’havia de fer a la Sala Albéniz. La llum es va restablir cap a les 21 hores, un cop canviat el transformador situat al carrer Sant Francesc, segons va informar l’Ajuntament. A la foto es pot veure el carrer Anselm Clavé sense llum.

El tall va provocar la indignació de molts veïns i veïnes, entre els quals l’exalcalde Emili Muñoz, que va penjar aquest post a Facebook.

En cas de talls sobtats de subministrament, en funció de les circumstàncies i les condicions, les companyies elèctriques estan obligades a oferir compensacions als afectats en funció de les hores de manca de llum, de les persones que conviuen a l’habitatge i dels danys soferts (aliments fets malbé, aparells espatllats,…).

Hi ha dues formes generals de compensació: un descompte en els rebuts següents de la llum pel temps que l’usuari ha estat sense subministrament i/o una indemnització concreta pels bens afectats o danyats durant l’apagada.

Si teniu contractada alguna pòlissa d’assegurances del tipus multirisc, podeu comunicar el sinistre a la vostra entitat asseguradora, fent una estimació dels danys ocasionats, per si la pòlissa inclou la cobertura en cas de danys als bens (menjar, aparells elèctrics o electrònics, etc.) i/o la de reclamació a tercers per danys ocasionats al vostre patrimoni.

No és un cas aïllat

El tall d’aquest dissabte no és un cas aïllat. Els últims mesos, diverses zones del poble s’han vist afectades per talls importants de llum. Al barri d’en Gosch és on hi hagut més talls i de més durada. Les deficiències elèctriques també s’han notat a carrers del centre del poble, el Carmelità o can Gaietà. Els talls que van començar a ser puntuals, cada cop són més generalitzats. N’hi ha més i són més llargs.

Arran d’aquesta problemàtica, en el ple del mes de juny, Junts per Tiana va demanar a l’Ajuntament 3 accions concretes:

  • Que l’equip de govern es reunís amb els veïns afectats pels talls de llum a diferents zones del poble a fi de poder analitzar la situació i saber si és la mateixa o diferents problemàtiques.
  • Que l’Ajuntament intercedeixi davant les companyies elèctriques per evitar els reiterats talls de llum i els insti a millorar la xarxa elèctrica, donant suport així als veïns davant la situació de vulnerabilitat i indefensió en què es troben.
  • Que informi a la resta de grups municipals del contingut de la reunió que hi va haver el 21 de juny amb Endesa i, si té a veure amb la situació de talls elèctrics que afecten determinades zones, s’informi també als veïns.

No tenim constància de les accions que ha dut a terme l’Ajuntament de Tiana des del juny passat. No se’ns ha informat.

 

Condol per Jaume Monreal Mariné

Junts per Tiana expressa el seu condol a la família de Jaume Monreal i Mariné que ens ha deixat avui, així com un reconeixement per la feina feta pel poble de Tiana.

Volem tenir un record especial per una persona activa i amable, treballadora del i per al poble i el país, i un dels promotors de l’ANC de Tiana.

Volem traslladar una forta abraçada a tota la família.

Per ell, tot el nostre reconeixement.

Galeria: Can Peitx

Can Peitx ja és història. A la casa, del 1880, hi va viure i estiuejar Rosendo Peitx, vicepresident de la Diputació de Barcelona, i un dels cinc fills adoptius que té Tiana. La finca amb el jardí tancat pel mur ondulat que, aquest sí, està protegit pel catàleg, tenia capella pròpia i un celler dins la casa.

Entre el que els promotors han decidit conservar a iniciativa propia, hi ha la piscina. Una joia del romanticisme tianenc de l’època.

 

 

Era una finca amb elements de tipus neoclàssic, que, juntament amb altres cases similars, donen identitat i caràcter a Tiana i són exemples d’una època en què Isaac Albéniz o Enric Granados feien estades al poble buscant la seva tranquil·litat i inspiració.

 

 

Isaac Abéniz va viure a la finca de can Peitx abans que aixequessin la casa que ara s’ha enderrocat.

 

 

Junts impulsa un gran acord al ple per protegir millor el patrimoni

Junts per Tiana ha impulsat l’ampliació del catàleg de patrimoni arquitectònic i ambiental de Tiana i la constitució d’un consell d’urbanisme municipal. És un pas endavant per supervisar el desenvolupament uranístic  i per protegir els edificis que dónen caràcter al poble i el fan únic.

La moció que s’ha presentat al ple de novembre s’ha aprovat per unanimitat de tots els grups i s’ha negociat amb l’equip de govern del PSC perquè es pugui aplicar. El portaveu de Junts, Isaac Salvatierra, va destacar en el ple municipal “el canvi de paradigma” que suposa negociar i arribar a acords entre l’equip de govern i l’oposició.

“Salvatierra: Franquícia de Barcelona o poble mediterrani?”

Salvatierra va exposar, també, la necessitat de preservar el passat històric i el valor del patrimoni que fa diferent Tiana de la resta de municipis: “Hi ha dues maneres d’entendre el poble: com una franquícia de Barcelona, impersonal, que es deixa arrossegar per les inèrcies de sempre, sense control, o un control molt feble. O com el que és Tiana: un poble mediterrani, perfectament connectat amb la capital, però amb un tarannà i uns signes d’identitat que el fan únic. Ni millor, ni pitjor, senzillament únic”.

Perseguint i donant compliment al programa electoral que Junts va presentar a les eleccions del 2015, la moció presentada al ple és un pas més per conservar la identitat de Tiana: “L’espai públic, el paisatge, el centre històric, el patrimoni arquitectònic i els referents urbans pertanyen a la memòria col·lectiva. Tenen una funció social, ambiental i simbòlica. Hi tenim vincles emocionals i no els volem perdre. Ens hem d’estimar més el nostre poble. I protegir-lo”.

 

 

  Llegeix aquí la moció d'ampliació del catàleg de patrimoni (28,0 KiB)

Perquè això no torni a passar

L’ampliació del catàleg i la creació de la comissió d’urbanisme suposaran un pas endavant per evitar enderrocs com el de can Peitx. Salvatierra va mostrar durant la seva intervenció la imatge de les runes de la finca presa fa uns dies.

A la casa, del 1880, hi va viure i estiuejar Rosendo Peitx, vicepresident de la Diputació de Barcelona, i un dels cinc fills adoptius que té Tiana. La finca amb el jardí tancat pel mur ondulat que, aquest sí, està protegit pel catàleg, tenia capella pròpia i un celler dins la casa.

Una finca amb elements de tipus neoclàssic, que, juntament amb altres cases similars, donen identitat i caràcter a Tiana i són exemples d’una època en què Isaac Albéniz o Enric Granados feien estades al poble buscant la seva tranquil·litat i inspiració.

Isaac Abéniz va viure a la finca de can Peitx abans que aixequessin la casa que ara s’ha enderrocat.