I si recuperem el casal d’estiu municipal?

Junts per Tiana ha demanat al ple municipal que es recuperi el casal d’estiu municipal com s’havia fet anys enrere al poble.

Els regidors de l’agrupació d’electors recullen així la petició que l’AMPA de l’escola Tiziana va fer al darrer Consell Escolar Municipal, a la que també s’hi va afegir l’AMPA de l’escola Lola Anglada. Un casal amb un sistema de beques per a les famílies amb menys ingressos. L’equip de govern es va comprometre en aquella reunió a estudiar-ho però davant la manca de notícies, el portaveu de Junts, Isaac Salvatierra, ho ha reclamat al ple.

 

Els últims anys els únics casals d’estiu que hi hagut a Tiana han estat de temàtica esportiva i cap ha estat municipal. O bé han estat iniciatives privades, o les AMPA’s han hagut d’organitzar el seu propi casal d’estiu.

Es demana un casal d’estiu amb un projecte pedagògic, de temàtica no esportiva, que permeti cobrir les necessitats de les famílies de Tiana durant el mes de juliol.

En el ple l’equip de govern diu que està estudiant fer un casal d’estiu i té pensat oferir beques per a les famílies que ho necessitin.

Foto de capçalera: La Local

Visites veïnals: St Antoni, St Bru i can Orella

Dediquem el dissabte a anar a veure diversos veïns que ens han trucat per diverses qüestions i aprofitem per tancar temes, en alguns casos, i obrir-ne de nous, en uns altres.

Sant Antoni

Comencem el matí al carrer Sant Antoni. Fa 11 mesos que els veïns es van plantar al ple municipal per demanar que els arrangessin el carrer. És un dels més antics de Tiana, però, a diferència del carrer Sant Bru, ni està protegit, ni mai s’hi havia fet res.

És una visita alegre, perquè, tot i que encara falta algun detall –el mirall–, el carrer ha canviat com un mitjó i els veïns estan contents.

Junts va visitar el veïns tot just començar la seva reivindicació. El neguit d’aquella primera trobada és satisfacció en aquesta segona.

Isaac Salvatierra: “El carrer St Antoni és bon exemple de reforma integrada a l’entorn i de treball col·laboratiu amb veïns. Bona feina de Núria Gardia i el seu equip”

Sant Bru

Tirem riera avall i ens atrapa la puja, tot just arribant al carrer Sant Bru. Fa unes setmanes els veïns ens van trucar perquè els estaven canviant els fanals sense avisar-los i els estaven posant a l’alçada de les finestres del pis de dalt. Una veïna es va plantar i va impedir que posessin un dels fanals al costat del sant.

El dia que els van posar els fanals, després de rebre la trucada, la regidora Cristina Comas s’hi va acostar. Ara, amb una mica més de tranquil·litat, hi tornem.

La pluja ens ajuda a veure els problemes que hi ha amb el terra de sorra i la manca de manteniment d’aquest carrer protegit, un dels més antics de Tiana.

Isaac Salvatierra: “A St Bru, en canvi, s’ha tirat pel tros. Fanals que fan massa llum i a altura estàndard, sense tenir en compte la singularitat del carrer”.

Can Orella

Tanquem les visites a can Orella. Una part dels veïns ens fa saber que estan tristos per com ha canviat l’entorn amb la construcció de cinc noves cases a tocar de l’era, la bassa i la masia protegides.

“Ja no té sentit viure aquí”, ens diu una veïna quan parlem amb ella, dies abans, per agendar la visita. Alguns dels veïns ho viuen amb resignació i desinformació, perquè en tractar-se d’una propietat privada, ningú els ha explicat què estan fent.

Es construeixen 5 cases de dues plantes amb aparcament soterrat. Com que el mur de can Orella està protegit, l’accés s’ha fet pel carrer Pau Giralt. La requalificació d’aquests terrenys es va fer en la mateixa època que es va requalificar el jardí de la Lola Anglada, inaugurat el 2002, on estava previst construir-hi pisos.

A la façana de la masia hi ha les tres proves de color que s’han fet. El propietari pintarà la masia de can Orella, segons la paleta de colors que marca el catàleg de patrimoni. L’equip de govern en va informar els grups de l’oposició aquesta setmana i aprofitem per donar un cop d’ull al blanc, blanc trencat i el color terra que hi ha de mostra a la façana.

Visites veïnals

Les visites veïnals d’aquests dissabte formen part del treball dels regidors de Junts per copsar el pols del poble i les problemàtiques concretes de cada zona. A vegades ens truquen ells. I a vegades ho fem nosaltres.

Junts per Tiana treballa cada un dels temes que es porten al ple des de setmanes abans de presentar-los. I part d’aquest treball és també l’intercanvi d’impressions amb els veïns i trepitjar la zona afectada.

D’aquí surt, per exemple, el prec que presentem aquest dimarts al ple sobre el vial de la Virreina, en què la reunió amb l’associació de veïns va ser clau.

Els regidors de Junts atenen la ciutadania els dilluns a l’Ajuntament, prèvia visita concertada. Però també adapten els horaris a cada cas. Podeu posar-vos en contacte amb Junts a: junts@juntstiana.cat

 

Prem els frens davant l’escola bressol

Portem al ple un seguit de mesures per reduir la velocitat del cotxes que passen per Can Gaietà i fer més segur el pas dels vianants.

El 75’6% dels vehicles supera els 30 km/h a la part de dalt de can Gaietà. A la zona de l’escola bressol, un 61%. Ho va explicar el portaveu de Junts, Isaac Salvatierra.

 

La policia local va començar a fer un informe el novembre el 2016, que va acabar el mateix dia del ple, el 4 d’abril, anant a fer unes fotos, coincidint amb el prec de Junts.

L’equip de govern admet els excessos de velocitat i posarà 4 passos elevats i estudiaran treure dos aparcaments de davant de l’escola bressol per millorar la visibilitat.

La zona té dos punts foscos, sobretot en el tram que va del carrer de la Ciutadella fins al Camí del mig d’Alella. A més, el fet que hi hagi l’escola bressol fa que calgui extremar les precaucions.

1.- Accés a l’escola bressol ‘El més petit de tots’. Hi ha poca visibilitat i els vehicles corren massa.

L’amplada de la calçada i el fet que la sortida d’aquest centre educatiu estigui situat entre dos revolts, limiten la visibilitat, tant dels conductors com dels vianants que volen creuar el carrer a través del pas situat a la part de sota de la sortida de l’escola.

A aquesta configuració del carrer, s’hi ha d’afegir la velocitat excessiva de molts vehicles. Cal remarcar, a més, que és una via molt transitada, atès el volum de població de la zona i que és una via directa per sortir de Tiana.

En sentit nord hi ha un senyal de ressalt i de limitació de velocitat a 30 km/h, mentre que en sentit sud només hi ha una senyalització de ressalt sense limitació de velocitat. En cap dels dos sentits hi ha senyalització d’escola.

El carrer de Can Gaietà en sentit sud té un desnivell important de baixada que afavoreix que els vehicles puguin agafar gran velocitat sense que hi hagi cap senyal de trànsit de limitació de velocitat. Fa un temps, es van retirar unes esquenes d’ase situades a l’alçada de la cruïlla amb el carrer dels Frares.

 

2.- Manca de passos de vianants en zones de contenidors

El segon punt fosc del carrer Can Gaietà és a la zona de contenidors de reciclatge situada al voral de davant dels habitatges que hi ha davant la cruïlla amb el carrer de cals Frares. Per poder accedir a aquests contenidors hi ha un pas de vianants a l’altura de l’escola bressol i un altre a l’altura del camí del mig d’Alella. La distància dels dos passos de zebra és d’uns 300 metres. Això fa que els veïns creuïn de manera habitual el carrer per llocs no senyalitzats amb el risc que això comporta, i amb cotxes baixant a gran velocitat.

 

Com que l’Ajuntament de Tiana té atribuïdes competències sobre l’ordenament viari i que té la responsabilitat de vetllar per la seguretat viària de la població, i davant els riscos per a la població escolar i per a la població en general, el grup municipal de Junts per Tiana ha presentat els següents precs al ple municipal:

  • Habilitar un pas de zebra tipus plataforma a l’alçada dels contenidors de recollida de brossa.
  • Limitar la velocitat a 30 km/h a la zona de l’escola bressol
  • Valorar la possibilitat de no autoritzar l’aparcament en el revolt de davant de l’escola bressol.
  • Habilitar un aparcament a la zona de la cruïlla amb la Ciutadella per a les famílies dels nens de l’escola bressol.
  • Instal·lar elements físics reductors de velocitat o els elements d’avis de perill més adients.
  • Demanar controls de la Policia Local adients per a la seguretat de la zona de l’escola bressol.

Com millorar el vial de la Virreina, ara que és una via més d’entrada al poble

Ja fa 17 anys de la construcció del vial que uneix el centre del poble amb la Virreina pel camí mig d’Alella. Tot i algunes millores puntuals en anteriors mandats, la via encara manté algunes mancances que, amb el pas dels anys i l’increment de població, s’han accentuat, fent necessari un arranjament en els punts més conflictius.

Arran de la construcció dels pisos de can Gaietà, el vial s’ha anat convertint en una via d’entrada i sortida de Tiana, cada cop utilitzada per més veïns. Una via ràpida amb més volum de cotxes dels que es van preveure quan es va dissenyar l’accés l’any 2000.

“Hem de fer compatible aquest pas rural amb la seguretat”, ha exposat al ple Isaac Salvatierra.

 

El grup municipal de Junts per Tiana ha traslladat al ple:

  • Arranjar l’accés al vial pel Torrent dels Grills i dotar-lo de la il·luminació adient fins a la granja.
  • Ampliar l’anomenat revolt de cal Pastó per donar pas sense perill als cotxes que circulin en els dos sentits.
  • Habilitar vorals en els espais més estrets del vial per donar pas sense perill quan es troben dos cotxes de cara.
  • Aplicar mesures per reduir la velocitat al llarg del camí i, sobretot, a l’entrada de la urbanització de la Virreina.

 

La petició al ple és fruit de la reunió que Junts per Tiana va mantenir amb la junta de l’AVV de la Virreina, dins la roda de contactes i visites veïnals que estan fent els regidors de l’agrupació d’electors.

La trobada cordial va servir per conèixer millor la realitat d’aquesta urbanització depenent, una part d’ella, de l’Ajuntament de Tiana.

La utilització del vial, construït fa gairebé 20 anys sobretot perquè els veïns de la Virreina tinguessin un accés directe al poble, és ara una qüestió d’interès general, ja que la via la fan servir bona part dels veïns de can Gaietà per accedir a casa seva, per anar a l’estació de Montgat Nord o per anar a la feina, els que treballen al Maresme.

Demanem dignificar la Sala Albéniz com a teatre municipal

Des que som a l’oposició, Junts per Tiana ha rebut repetidament la petició de molts pares i mares habituals de la sala Albéniz de disposar d’alces o elevadors infantils que permetin que els nens i nenes puguin gaudir amb qualitat dels espectacles.

En començar a documentar-nos, vam comprovar que teníem un problema més greu. Les butaques del teatre tenen 29 anys i estan en un estat lamentable: la roba està estripada, tenen forats, surten ferros i claus –més d’un si ha estripat la roba–, els braços estan rosegats, estan desencaixades…. I, menys greu però no menys important: les alces no hi caben perquè la butaca és petita.

Tenint en compte que la Sala Albéniz és dels equipaments més utilitzats al poble, que Tiana necessita un teatre municipal modern i adaptat als nous temps i que creiem que abans d’invertir en nous espais cal millorar els que ja tenim, Junts per Tiana formula el següent PREC al ple de Tiana:

Estudiar les inversions pendents a la sala Albéniz per actualitzar l’equipament a les necessitats d’un teatre municipal del segle XXI. Prioritzar la renovació de les butaques, atès el seu mal estat.

Volem acollir: Tres experiències úniques i complementàries

Tres experiències úniques, complementàries, des de diferents punts de vista i amb accents diferents, que creiem que ens van enriquir a tots. I una paradoxa. La vergonya de les institucions europees, incapaces de trobar solucions, davant la veu de la ciutadania, que es mobilitza, que pressiona i que es pregunta: què més podem fer?

 

 

Més de 80 persones van omplir l’acte sobre els refugiats que va organitzar Junts per Tiana, divendres 24 de març, a la Sala d’Exposicions del Casal.

Va ser el primer acte divulgatiu que s’ha fet a Tiana sobre els refugiats i va comptar amb tres referents en el treball humànitari en aquesta crisi com Proactiva Open Arms, Casa nostra, casa vostra i la fundació ACSAR.

 

 

Oscar Camps: “Quan vam arribar a Lesbos vam veure que era important que no s’ofeguessin i també era important comunicar. Potser un dels nostres èxits com a ONG ha estat la comunicació. Des del principi hem comunicat tot el que hem vist. No s’estan respectant els drets humans. Ni Europa, ni cap país d’Europa. Tampoc la convenció de Ginebra”.

 

 

Xavi Rosiñol: “Les polítiques que fa la Unió Europea tenen un efecte sobre les persones. Que les persones refugiades no ens facin pena. No ens ha de fer llàstima. Ens ha de fer ràbia. Perquè això ho estan provocant els nostres representants. Això ho estem provocant nosaltres com a ciutadania que permetem que ens representin les persones que ens estan representant i que són uns criminals perquè no garanteixen els drets de les persones ni compleixen la llei, ni compleixen els seus compromisos”.

 

 

Jordi Torà: “Ningú ha preguntat a les persones refugiades què volen fer amb la resta de la seva vida. Lo màxim que els hi han preguntat, a part de dades quilomètriques, i un munt de proves mèdiques, és a quins països volien anar. Ningú s’ha preocupat de preguntar quine habilitats, quins coneixements, quines competències tenen aquestes persones i com aquestes habilitats, competències i coneixements, podrien sur útils per la mateixa comunitat d’allà”.

 

 

Gràcies Oscar Camps, Xavi Rosiñol Martínez i Jordi Tolrà per la feina que feu, per com ho viviu i com ho expliqueu.

Gràcies als tècnics per donar el seu toc a l’acte. I gràcies també als tianencs que vau omplir la sala en un vespre de pluja intensa.

 

Mira els altres vídeos de l’acte “Volem acollir” a la pàgina de facebook de Junts per Tiana.

Fotos: Guillem Cuní

Les reflexions d’Isaac Salatierra a un cop de clic

Junts per Tiana presenta el bloc del portaveu Isaac Salvatierra.

Les reflexions, les intervencions al ple i l’anàlisi de la gestió municipal, la que tenim i la que hauríem de tenir, les podeu trobar a partir d’ara al bloc de l’Isaac Salvatierra: isaac.juntstiana.cat

 

 

Salvatierra: “La modernització d’aquest Ajuntament passa per reduir la burocràcia i avançar cap a una administració deliberativa, al servei de la gent, amb un nou lideratge tou, en xarxa, basat en el diàleg, la confiança i en l’intercanvi de perspectives i recursos entre l’Ajuntament (govern i oposició) i el poble, entre l’administració i el capital social”.

Les obres al centre del poble s’aproven per la mínima, gràcies al PP

L’equip de govern (PSC-ERC) tira endavant sol, amb l’empenta del PP, la reurbanització del centre. El projecte urbanístic no concreta el seu pla d’usos, els objectius marcats pel Retrobem-nos, per tal de pacificar i dinamitzar el centre.

El ple va desestimar les al·legacions i va aprovar el projecte de reurbanització del centre amb el vot de qualitat de l’alcaldessa i gràcies a l’abstenció del PP. La resta de grups de l’oposició, PDECat, Junts i CUP hi van votar en contra per la manca de consens veïnal i comercial que hi ha respecte al projecte i la seva finalitat, la pacificació. També pels dubtes que hi ha sobre la taula i que l’equip de govern no aclareix, com és l’aparcament.

En el ple de gener, PDECat, CUP i PP es van abstenir. Però davant la manca de consens i de projecte que reflecteix l’equip de govern, PEDCat i CUP van canviar el seu vot i hi van votar en contra, tal com ja va fer Junts en l’aprovació inicial. Isaac Salvatierra, portaveu de Junts, va posar en valor aquest canvi de vot per poder aturar el projecte i començar de nou amb el consens de ciutadania, comerciants i partits polítics.

 

En el ple, Isaac Salvatierra va exposar novament el motius pels quals Junts hi vota en contra, tal com reflecteixen les al·legacions que es van presentar i que s’han desestimat a partir de l’informe contrari dels serveis tècnics municipals.

 

Sobre la participació ciutadana i la manca de decisió de l’equip de govern a l’hora de pendre la decisió final de com ha de ser el centre del poble, el nivell de pacificació, la circulació de vehicles i amb aparcaments o sense, Isaac Salvatierra va exposar que “tiren la pilota endavant” per allargar la decisió que proclamava el Retrobem-nos aprovat el mandat anterior i modificat fins a tres vegades.

Més transport públic. L’article a la revista municipal

Un gran nombre de tianencs i tianenques es desplacen cada dia en vehicle privat a Barcelona per treballar o estudiar. A Tiana, la connexió en transport públic a la capital catalana està lligada al tren. Això implica: més temps, en el cas que es vagi en autobús fins a l’estació de Renfe, o més diners, pels qui deixen el cotxe a l’aparcament regulat de Montgat i després agafen el tren.

Quan es declari un episodi de contaminació ambiental, la meitat dels cotxes matriculats –els que no disposen del distintiu ambiental de la DGT–, no podran entrar a Barcelona. La mesura serà permanent el 2020. La lluita contra la contaminació de l’aire només podrà ser efectiva amb un transport públic eficient, ràpid, econòmic, còmode i ecològic.

Tiana és dels pocs municipis de l’AMB sense connexió de tren, tramvia o metro. En canvi, la majoria de pobles de l’interior del Maresme disposen d’un bus directe a Barcelona.

 

Junts va presentar una moció en el ple del febrer que reclamava, entre altres mesures:

– La creació d’una línia d’autobús exprés entre Tiana i el centre de Barcelona.

– Prioritzar la connexió ràpida amb bus a l’estació de Renfe de Montgat i el metro de Badalona, amb una millor coordinació horària amb el tren.

– Reclamar la connexió directa amb bus a l’hospital Germans Trias i Pujol.

– Revisar l’itinerari i la freqüència de pas de l’autobús nocturn.

– Reclamar el carril bus VAO a la C-31 fins a Montgat per facilitar el pas a l’autobús interurbà.

– Implantar un aparcament exclusiu i gratuït per als usuaris de Renfe (park and ride) al costat de l’estació de Montgat.

– Promocionar des de l’Ajuntament de Tiana l’ús del cotxe compartit.
La moció de Junts no es va poder aprovar pel vot en contra del bloc PSC, ERC i PP. Que l’AMB digués –i no ho ha fet– que vol prioritzar altres mesures, es podria entendre. El que no es pot entendre és que l’equip de govern es posi la bena abans de la ferida i renunciï a defensar els interessos dels seus veïns davant el govern metropolità, just quan és a punt de començar la gran ofensiva contra la contaminació de l’aire. Desincentivar l’ús del cotxe hauria de ser una prioritat.

Encara no has vist l’autobús de Junts?