Noves idees per omplir de poble els carrers

Junts per Tiana ha abordat el debat sobre la pacificació del centre posant en comú els coneixements de tres experts en la matèria. Amadeu Barbany, Jaume Oliveras i Ole Thorson van trencar tabús divendres, 12 de maig, a la sala d’exposicions del Casal, i van encoratjar els grups municipals a tenir noves idees per fer de Tiana un poble per a les persones, on els vianants guanyin espai al cotxe. “Omplim de poble els carrers“, és el lema de Junts per Tiana.

Tots tres ponents defensen que cal buscar fórmules imaginatives, i que cal ser valents. Per això, Ole Thorson va portar el debat més enllà dels carrers del centre. Thorson veu possible la pacificació del centre i planteja restriccions a la carretera. I, en aquest sentit, l’experiència de la fira de Sant Jordi és un exemple de fins on es pot arribar.

Entre les conclusions, que cal trobar zones de convivència ciutadana. Que si els carrers són atractius i hi passen coses, els veïns s’hi trobaran bé passejant, encara que alguns  facin pujada. I que el debat ha d’anar més enllà de tres carrers i plantejar un canvi valent a la carretera, una via de la Diputació de Barcelona, que alhora és una via urbana.

Ole Thorson: “No podem admetre que no hi hagi espai suficient pels vianants”

Thorson, enginyer de camins, expert en mobilitat i durant molts anys veí de Tiana, ha fomentat l’habilitació de zones de vianants de diverses ciutats de Catalunya, Espanya i Sud-Amèrica. És membre de Catalunya Camina i treballa estretament amb el Servei Català de Trànsit per a la reducció d’accidents.

L’acte, en el qual hi van assistir veïns dels carrers on es planteja la pacíficació –Sant Cebrià, Centre i Lola Anglada– i també comerciants, va servir per afrontar els dubtes i mirar de trobar respostes als interrogants que encara hi ha sobre la taula com l’aparcament, la dinamització del comerç i l’orografia complicada de Tiana.

Jaume Oliveras: “El més important és trobar zones de convivència ciutadana”.

Oliveras, botiguer, exvicepresident de l’associació de veïns del Centre i exregidor, va impulsar les tres fases de vianalització del centre de Badalona que comencen a finals dels 60 quan pel carrer de Mar i la Rambla encara hi passaven cotxes.

Omplim de poble els carrers

Isaac Salvatierra, portaveu de Junts, va fer la introducció a l’acte fent èmfasi a omplir de poble els carrers: “Fa referència al caminar, a la salut, a la cultura i el comerç”.

“Sabem que vivim en un poble dormitori, lluitem perquè el poble sigui un poble viu. Com tenim l’espai públic i com tenim els carrers està molt relacionat a la vida que hi ha”, va exposar per introduir el col·loqui.

Salvatierra va destacar la jornada històrica que va viure Tiana aquest Sant Jordi, quan es va tallar per primer cop la carretera per fer un acte cívic i cultural.

 

Amadeu Barbany: “Si no canvieu el xip, vosaltres sou els pitjors venedors de Tiana”.

Barbany va ser president de l’associació de comerciants Gran Centre de Granollers i a finals dels 90 va impulsar treure les cadires al carrer i tallar el trànsit per reproduir un esperit de poble i fomentar el passejar.

Què diu el programa de Junts

L’agrupació d’electors ja plantejava en el seu programa electoral que els vianants havien de guanyar espai al cotxe.

El poble és de les persones

Promourem caminar com a principal manera de desplaçar-se pel poble. Cal canviar la cultura d’agafar el cotxe per anar a tot arreu. Proposarem un pla ambiciós d’atenció al vianant al centre, consensuat amb els veïns del poble i els comerciants, que es pugui aplicar de manera gradual, i farem una consulta a tota la ciutadania abans d’aprovar-lo. Encara hi ha massa voreres estretes i plenes de barreres arquitectòniques per als veïns i veïnes amb mobilitat reduïda. Treballarem per anar-ho arreglant. Millorarem la neteja de la via pública. Vetllarem perquè les obres es facin en horaris normals i avisant amb temps els veïns. Buscarem pactes amb els veïns per fer compatible el poble viu amb el descans necessari.

Menys cotxes creuant el poble

Treballarem per alliberar al màxim la carretera de cotxes potenciant l’ús dels diferents vials d’accés. És prioritària l’obertura del carrer Escalfapé per millorar l’accés a Can Gaietà des del parc del Camp de Futbol Vell. Controlarem l’excés de velocitat dels cotxes i les motos per millorar la seguretat i per reduir el soroll. Revisarem el model actual de places d’aparcament al centre per donar més rotació. Senyalitzarem millor els aparcaments. Revisarem els guals de sortides de vehicles en desús per alliberar places d’aparcament a l’espai públic.

Connectar totes les Tianes

No podem expulsar els tianencs de Can Gaietà, el Carmelità, els Vessants, les Costes o la Virreina del dia a dia del poble. Cal descentralitzar les activitats lúdiques i culturals, però també cal millorar les connexions a peu. Estudiarem la construcció d’una passera a Can Gaietà integrada amb l’entorn per creuar la Riera d’en Font i arribar a la plaça de la Vila a peu en menys de 10 minuts. Adequarem la Riera d’en Font, preservant l’entorn, per vertebrar millor els dos vessants.

Vídeos: Eduard López i Guillem Cuní

Què n'opines?