La falsa xifra d’ajut als comerciants: dels 57.900 als 10.600 euros

La crisi del comerç va centrar part de la campanya electoral de Junts per Tiana i és una les prioritats del poble més viu recollit en el programa electoral de l’agrupació d’electors.

Ara Junts treballa des de l’oposició perquè l’equip de govern també ho fixi com una de les prioritats. “Creiem que no ha estat així, a jutjar pels quatre anys anteriors de govern en què no hi va haver cap actuació, i per aquests primers mesos en què tampoc estem veient una actuació prioritària”, explica el portaveu de Junts, Isaac Salvatierra.

“Creiem que és una urgència perquè les dades salten a la vista. Tanquen constantment comerços a Tiana i només cal passejar un dia de cada dia pel centre del poble per veure que realment la situació és greu”.

Cal un pla per salvar el comerç. Per resoldre la crisi, cal una estratègia de promoció econòmica imaginativa i intel·ligent, i això vol dir més recursos. Deixant a banda el Tast Tiana, el govern d’Ester Pujol  només ha previst en els pressupostos dels últims anys 10.600 euros en ajudes directes als comerciants, que s’acaben adjudicant a l’ACIST amb un conveni.

Quants diners destina l’equip de govern al comerç de Tiana? 10.591 euros

L’alcaldessa de Tiana, Ester Pujol (PSC), va declarar en una entrevista recent a Ràdio Tiana que l’Ajuntament destina 57.900 euros a la Promoció Econòmica. Les xifres no són exactes perquè obvien un aspecte important: el Tast Tiana genera uns ingressos de 37.000 euros. Descomptant aquests ingressos, Tiana destina 20.800 euros a la promoció econòmica. 10.200 al Tast Tiana i 10.600 al conveni que signa cada any amb l’associació de comerciants, l’ACIST. En ajuts directes als botiguers es destinen, per tant, només 10.600 euros. Aquest és el resum:

Pressupostos aprovats 2016

Partida ‘Promoció Econòmica’ pressupostos 2016: 57.900 euros.

Execució pressupostària 2015

Partida ‘Promoció Econòmica’ pressupostos 2015: 57.900 euros.

Ajuda directa als comerciants (conveni ACIST): 10.591 euros
Tast Tiana: 47.309 euros

Ingressos Tast Tiana 2015: 37.110 euros (28.080 euros tiquets menjar + 14.090 euros tiquets vi)

Despesa real Tast: 10.199 euros
Ajuda directa als comerciants: 10.591 euros

Aquestes xifres no tenen en compte els ajuts supramunicipals que pugui rebre l’Ajuntament de Tiana per a la promoció econòmica i pel Tast Tiana (una dada que Junts per Tiana no disposa i que no s’ha fet pública). 10.591 euros és una xifra molt baixa, molt per sota dels diners que es destinen a la promoció de l’educació, el medi ambient o l’esport . El festival Tiana Negra costa almenys 15.000 euros (tot i que la xifra final de despesa, quan es faci pública, segurament es dispararà fins fins als 20.000 euros).

Els pressupostos per al 2016 tampoc inclouen la possible contractació d’un tècnic de promoció econòmica, tal com reclamen els comerços, segons l’enquesta de Junts. Tampoc inclouen els diners previstos en el conveni de col·laboració amb Montgat, el Pacte Territorial d’Ocupació Montgat i Tiana, signat l’any 2007. L’Ajuntament de Tiana va deixar de pagar fa anys sense avisar. Deu més de 20.000 euros.

El context i els models a seguir

10032016-IMG_9514

Tiana ja és, cada vegada més, un poble dormitori. El poble ha crescut malament amb urbanitzacions sense comerços. Noves promocions que es van projectar sense locals comercials i que l’han convertit en un poble residencial, que fa molt fàcil que els veïns s’aixequin al matí, agafin el cotxe, marxin i ja no hi tornin fins a la nit i, per tant, no tinguin cap mena de relació amb la comunitat i amb el centre del poble.

Per a Junts, hi ha referents a prop, com Alella, Montgat o Badalona, dels quals es poden copiar part de les estratègies que han seguit per esquivar la crisi i salvar comerços i serveis.

Emergència social

Foto: Guillem Cuní

Foto: Guillem Cuní

 

Junts interpreta la crisi del comerç com una emergència més a atendre: “Creiem que és una urgència”, diu Salvatierra. “En els pressupostos hi hagut un increment de diners que s’han destinat a emergències socials i, evidentment que s’han d’atendre, però hi ha altres emergències que també haurien d’estar a la llista de prioritats, si agafem el cas concret de Tiana”.

L’alcaldia va impedir poder parlar de la crisi de comerç a la darrera junta de portaveus i ara Junts buscarà un espai per poder treballar amb tots els grups municipals.

“Perquè un poble sense botigues es mor, i per això és tant important tenir cura de l’eix comercial com a pol d’atracció, com a centre neuràlgic, per tornar a recuperar la vida d’aquest poble”, conclou Salvatierra.

Et pot interessar

Escriu aquí el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.